Har DU fått en SMS fra G!R?

📱 Nytt SMS-varslingssystem i GIR
Fra nå får du rask beskjed på mobilen ved avvik, feilsortering eller ufremkommelig vei. Les mer om hvordan systemet fungerer her.

Har du fått en SMS fra G!R?

G!R innfører i disse dager ett nytt SMS-varslingssystem ut til abonnentene våre.
målet er å gjøre det enklere å nå ut med viktig informasjon som påvirker din renovasjonstjeneste.

Er du en av de som allerede har mottatt SMS fra G!R?

Da har du kanskje fått en melding som dette:
«Emballasje av glass og metall er feilsortert. Se veiledning til kildesortering. https://www.gir.hm.no/page/brunt-lokk/ eller https://sortere.no/. Beholder ikke tømt»

Eller som dette:

«Melding fra renovatør  - Vegetasjon må fjernes. Ta kontakt med GIR på post@gir.hm.no eller tlf 62960180 for mer informasjon.»

 

Med SMS-varslingen kan du motta direkte beskjed dersom

  • Renovatør oppdager feilsortert avfall i beholder
  • Overfyllt/gapende beholder
  • Avfall satt ved siden av beholder, GIR ekstrasekk er ok
  • For lang avstand fra offentlig veg til plassering av beholdere
  • Uforutsette hindringer i veg og fremkommelighet
  • Avvik og endring i tømmeruter eller uforutsette forsinkelser
  • Annen viktig informasjon knyttet til kildesortering og avfallshåndtering

Hvordan fungerer det?

Systemet er koblet direkte til renovatørenes nye feltverktøy, som igjen er knyttet til bil og kjørerute. Dette gjør det enkelt for renovatørene å gi direkte beskjed ved avvik eller andre oppståtte hendelser, uten forsinkelser og misforståelser.

Hva skal jeg som abonnent gjøre?

Når du mottar en SMS fra oss, vil denne si noe om hva det er som krever handling fra deg som abonnent.
Noen eksempler kan være:

  • Feilsortering vil ikke bli tømt, du vil få sms som sier at avfallet er feilsortert og om beholder er tømt/ikke tømt. Du kan finne sorteringsinformasjon på våre hjemmesider og på sortere.no
  • Vegetasjon må fjernes. Kvister, grener busker som henger over veg kan føre til dårlig sikt, utrygt trafikkbilde og skade på renovasjonsbilen. Her tar renovatøren bilde og forklarer hva som er til hinder. Du som abonnent vil da måtte utbedre dette for at avfallet skal kunne tømmes.

Du som abonnent er til eksempel ansvarlig for at beholderne står lett tilgjengelig ved tømmedag, at avfallet er sortert i riktig beholder og at det er brøytet og strødd på vinterstid. Det er kun husholdningsavfall som omfattes av henteordning hjemme hos abonnentene, annet avfall kan bringes til gjenvinningsstasjonene!

Fordeler for deg som abonnent

  • Bedre kommunikasjon mellom GIR og innbyggerne
  • Rask beskjed ved avvik og hendelser
  • Økt bevissthet rundt riktig kildesortering
  • Enklere oppfølging dersom noe må rettes opp eller krever utbedring

 

Det blir stadig strengere krav til håndtering, innhenting og sortering av avfall.

Vi håper SMS-varslingen vil bidra til en enda bedre renovasjonstjeneste for våre innbyggere med økt kommunikasjon mellom G!R og abonnentene og ett sterkere samarbeid. Kontakt oss gjerne ved spørsmål!


Sammen kan vi gjøre en forskjell!