Renovasjon i vintersesongen
Onsdag 21/10/20
Hvis vær eller nedbør gjør det umulig å hente avfall på en trygg måte, forbeholder vi oss retten til å ikke tømme avfallsbeholdere. Heldigvis er det enkelt å legge til rette for trygg og effektiv avfallstømming, og med enkle grep kan du hjelpe oss med å sørge for en trygg arbeidsdag for våre renovatører.
Trykk her for å lese «Hverdagen som renovatør».
Vær- og veiforhold
Det viktigste i vintersesongen er å ta hensyn til værforholdene, og hvordan framkomsten er på veien. Våre renovasjonsarbeidere er nødt til å tenke på sikkerhet, og være trygge på at de kan ta seg fram til abonnentene våre uten å risikere skader på andre trafikanter, seg selv, renovasjonsbilen eller utstyr.
Hvis det er vanskelige eller direkte farlige værforhold, vil renovasjonsbilen ikke kunne ta seg fram for å hente avfall. I slike sjeldne tilfeller varsler vi alltid abonnenter som blir berørt så fort som mulig via SMS.
«Vi digitaliserer tømmekalenderen» – les mer om den digitale tømmekalenderen til GIR her.
Tilgjengelighet og framkomst
Som abonnent kan du sikre tilgjengelighet og effektiv framkomst for oss i GIR ved enkel tilrettelegging. Vi får hentet avfallet ditt på tross av vær, vind og snø hvis du:
-
Sørger for at veien fram til avfallsdunkene er trygg og framkommelig
Det er spesielt viktig å passe på at veien er strødd hvis det er glatt, og at det er sikt nok til å kjøre fram til eiendommen hvor avfallet skal hentes.
-
Passer på at selve avfallsdunken er tilgjengelig
Sørg for at avfallsdunken er lett å komme seg fram til, og for eksempel ikke er nedsnødd. Måk snø og pass på at det er god plass slik at vi kommer oss fram til beholderen.
-
Snu håndtakene til avfallsbeholderen ut mot veien
Dette kan virke som en ubetydelig ting – men det har faktisk mye å si! For våre renovasjonsarbeidere som henter og tømmer opptil 600 beholdere i løpet av en arbeidsdag, er mye tid og energi spart på å slippe å snu beholderne manuelt.
Vi varsler deg direkte ved avvik
Ved spesielle avvik forårsaket av vær eller lite framkommelighet får abonnentene våre varsling om avviket via SMS. Vi legger også beskjed ut på nettsiden vår dersom avviket ikke kan rettes raskt. Heldigvis er det sjelden at dette skjer, og som regel får vi hentet avfallet kort tid etter slike uforutsette avvik.
Installer appen «Min renovasjon»
Dersom du ønsker å holde deg oppdatert på tømmedatoer og annen informasjon om avfallshåndteringen til GIR kan du laste ned appen vår «Min renovasjon».
Trykk her for å lese mer om appen vår.
I appen får du enkel tilgang til all informasjonen du trenger om renovasjonsarbeidet vårt, både ditt områdes tømmedatoer og info om gjenvinningsstasjoner. Appen GIR deg også mulighet til å sette opp en personlig varsling for når du må sette fram avfallsbeholderne for tømming.
Last ned appen gratis fra Google Play (for Android) her, eller fra App Store (for iPhone) her.
Kontakt GIR – vi svarer på dine spørsmål!
Har du spørsmål om våre renovasjonstjenester, eller trenger bistand med avfallstømming? Du kan ringe vår servicetelefon på nummer 62 96 01 80, mellom klokken 08.30 og 15.00. Du kan også sende oss en henvendelse via vårt kontaktskjema.